Nesreen er AVU-elev:
Jeg laver lektier, når børnene er puttet

Foto: Hjemme hos Nesreen Ibo.



Læs flere artikler om elevernes erfaringer med den virtuelle hjemme-undervisning under Corona-nedlukningen her:

 

Hjemme hos Kristine Germundsson, HHX

Hjemme hos Kathrine Puck, EUX Business

Hjemme hos Emil Svensson, HHX

 

Først kl. 21 er der fred og ro til, at Nesreen Ibo kan sætte sig ved computeren på spisebordet for at klare lektierne som AVU-elev.

Med en søn på to år, en datter på syv år og en mand på natarbejde er det svært for Nesreen Ibo at få tid til sine virtuelle skoleopgaver derhjemme.

Først når børnene er puttet om aftenen, og manden er taget afsted på natarbejde hos Pressalit i Ry, kan hun tænde computeren og gå i gang med matematik og dansk, som hun følger på G-niveau på AVU, Almen Voksen Uddannelse.  

- Min mand kommer hjem fra arbejde om morgenen. Han når lige at sige hej til børnene, når de står op. Herefter er jeg alene med dem hele dagen, mens han sover. Når han står op ved 16-17 tiden, er han sammen med børnene, mens jeg laver mad. Efter aftensmaden skal der ryddes op, der skal hygges og leges, bades, læses og puttes. Klokken 21 tager min mand afsted, og jeg tænder computeren, forklarer Nesreen Ibo. 

Fokus på dansk og matematik

Ud over dansk og matematik følger Nesreen Ibo ekstra undervisning for ordblinde, men på grund af den specielle situation har hun ikke tid og overskud til at koncentrere sig om ordblindeundervisningen, og hun har derfor måttet fravælge den under corona-nedlukningen.

- Det blev for stressende for mig, jeg kunne ikke forsætte med at følge tre hold. Dansk og matematik er langt vigtigere, så derfor har jeg midlertidigt droppet ordblinde-undervisningen, siger Nesreen Ibo.

Virtuelle opgaver er tidskrævende

Nesreen Ibo har erfaret, at den virtuelle hjemme-undervisning er mere tidskrævende end den fysiske undervisning på skolen.

- I klassen er lærerne gode til at forklare opgaverne, og de hjælper med at oversætte svære sproglige tekster, så forståelsen bliver bedre for eksempel i dansk. Men nu får jeg kun opgaverne skriftligt via lectio, og derfor skal jeg bruge ekstra meget tid på at læse, oversætte og forstå, inden jeg kan analysere en tekst og skrive om den, forklarer hun.

 

Netværk med andre kvinder

Sammen med fire andre kvinder har Nesreen Ibo derfor lavet en netværksgruppe, der kommunikerer via appen Whats App og her hjælper hinanden med at løse opgaverne.

- Det er dejligt. Så er man ikke helt alene. Og der er forståelse for, at jeg måske først svarer efter kl. 21, siger Nesreen Ibo.

Hun håber, at hele verden snart går lysere tider i møde, og at Danmark langsomt åbner, så hun igen kan komme i skole.

- Vores hverdag og rutiner er vendt på hovedet. Min datter græder, fordi hun ikke kan forstå, hvorfor hun ikke må mødes med sine venner, og jeg skal hjælpe hende med lektier, mens der også skal leges med sønnen, som gerne vil forstyrre og pille ved computeren. Jeg savner at mødes med venner og familie og komme i skole, hvor jeg fuldt ud kan koncentrere mig om at lære noget, understreger Nesreen Ibo.

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Vi anvender cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Læs mere om cookies