Lectio Håndbog

23.

november

2023

Header Grafik Subpage Header Grafik Subpage

Mads Lind gør campus-elever klogere på sport og penge

IMG 6692 IMG 6692

Håndbolddirektør giver sportselever på Campus Skanderborg et unikt indblik i, hvordan det er at drive kommerciel sportsvirksomhed.

Talentfabrik og sportslige ambitioner koster penge. Rigtig mange penge. Det ved Mads Lind, direktør i Skanderborg AGF Håndbold (SAH) alt om.

Tirsdag morgen gav han 100 sportselever fra Campus Skanderborg et unikt indblik i den kommercielle del af virksomheden SAH og gjorde dem klogere på omsætning, omkostninger, fremtidig forretningsstrategi og nye indtjenings-områder.

- Der skal bruges rigtig mange penge på at drive SAH som talentfabrik og komme i mål med vores plan om at spille med i Champions League i 2025. Sportslige ambitioner koster mange penge, og derfor fylder det kommercielle arbejde meget i sportens verden i dag, forklarede direktør, Mads Lind, der tidligere har spillet 15 år i Aarhus Håndbold og arbejdet otte år med international salg.

I 2021 blev han ansat som direktør, da Aarhus og Skanderborg Håndbold fusionerede til én samlet storklub. I 2023 købte AGF sig ind i klubben, som herefter skiftede navn til Skanderborg AGF Håndbold (SAH).

Klubben har fokus på træningsfællesskab og talentudvikling i hele den østjyske region og arbejder i begge byer, der for eksempel deler hjemmekampene imellem sig.

- Målet om at komme med i Champions League er selvfølgelig en sportslig ambition, men at være med i netop den turnering er også vigtig for os i forhold til klubbens økonomi og vores fremtidsplaner. SAH skal være Danmarks bedste talentfabrik, vi skal være de dygtigste til at lave talenter her i landet, og vi skal være et ståsted for unge mennesker og udvikling. Det koster mange penge, og det tager tid, før de reelle omkostninger harmonerer med spillernes markedsværdi, understregede Mads Lind, da han tirsdag morgen besøgte SCU på Campus Skanderborg, hvor sportselever fra både fodboldlinjen på 10. klassecentret UCS10 og de forskellige ungdomsuddannelser – HHX, EUX, STX og HF – deltog.

SAH havde sidste år en omsætning på omkring 15 millioner kroner. 76 procent af klubbens indtægter stammer fra sponsorer, og klubben har et Business-To-Business (B2B) netværk med 260 virksomheder.

Nogle af de helt store penge findes i Champions League, hvor en håndboldklub ifølge Mads Lind kan hale omkring 250.000 kroner med hjem per kamp. For at stå stærkt i markedet arbejder SAH lige nu benhårdt på at udvikle en ny strategi og klubprofil.

- Vi skal have vores profil skåret til, så vi står skarpt. Vi skal justere, hvad vi står for, og hvad vi er kendt for, og vi skal have styr på prioriteringerne mellem det sportslige og kommercielle, fastslog Mads Lind.

Ud over talentfabrik driver klubben også SAH Samfund. Her er det overordnede mål at få unge mennesker med udfordringer ind på arbejdsmarkedet og på uddannelser. Det sker i samarbejde med Aarhus Kommune og Skanderborg Kommune og med støtte fra en række kommercielle partnere.

IMG 6700 IMG 6700

100 sportselever fra både fodboldlinjen på 10. klassecentret UCS10 og de forskellige ungdoms-uddannelser – HHX, EUX, STX og HF – var samlet på SCU.