Studietur til Dublin: HHX'ernes rejserapport fra den irske hovedstad

 

Lektor og international koordinator på HHX, Jette Bech Mortensen, rapporterer fra Dublin:

Den 13. oktober drog 35 3.g studerende og 1 underviser til Dublin i Irland, hvor undervisning, kulturoplevelser og virksomhedspraktik skulle være en del af hverdagen i henholdsvis 14 dage for de 16 af eleverne og tre uger for de resterende 19 elever.

 

Eleverne blev privat indkvarteret hos irske familier, så de i et vist omfang kunne lære lidt mere om den irske kultur. Nogen af familierne var mere engagerede end andre, men overordnet fik eleverne et indblik i den irske dagligdag i en familie.

Alle elever blev udstyret med et transportkort, og i løbet af meget kort tid havde de helt styr på busser og Dart’en (Dublins letbane). De skulle selv finde ind til skolen den første dag, og kun et par enkelte kom lidt for sent på grund af trafikken.

Emner som økonomi, politik, marketing, historie og kultur har været på skoleskemaet, og eleverne er blevet undervist på engelsk. Der er blevet lyttet og diskuteret, og de irske undervisere har været mere end imponeret over vores elevers engelskkundskaber, og selvom den irske accent kan være svær at forstå, har eleverne kunnet begå sig uden problemer.

Alle eleverne var dog enige om, at vi her på SCU er lidt mere pædagogiske i vores undervisning, end det er tilfældet i Irland.

Undervisningen er blevet krydret med udflugter til det smukke Glendalough og Powerscourt Gardens, som er en overdådighed af irsk natur, Belfast i Nordirland hvor problematikken blev skildret gennem en tur med ”black taxis”, der kørte os gennem både den katolske og den protestantiske del af Belfast, og hvor chaufførerne på en medrivende måde fortale om konflikten.

Det gav virkelig stof til eftertanke. Også det store og imponerende Titanic Museum blev besøgt i Belfast.

På programmet var der også indlagt tur til Den Danske Ambassade, Guinness Storehouse, The Irish Emigration Museum og Croke Park, hvor irernes helt egne sportsgrene, nemlig Gaelic Games, som dækker over flere sportsgrene bl.a. Hurling og Gaelic Football, blev præsenteret og afprøvet.

Greyhound Racing var den sidste fællesudflugt, og her blev gambling-genet pudset af, og der blev vundet og tabt, heldigvis med samme sind. Desuden var der en frivillig tur til den lille by Howth, hvor vi var på vandretur op i det irske klintlandskab med smalle stier og stejle klippevægge.

Efter 14 oplevelsesrige dage sagde 16 elever farvel til Dublin og tog tilbage til Danmark. De resterende 19 elever skal den sidste uge være i Jobshadowing, hvor de hver har fået tildelt en virksomhed, som de skal arbejde i den sidste uge.

Der er bl.a. apotek, computerbutik, forsikringsselskab og digital marketing blandt arbejdspladserne. Det er EU-støttet, og eleverne får et bevis for, at de har arbejdet i en irsk virksomhed i en uge. Det ser godt ud på CV’et.

De forudgående forberedelser til Jobshadowing foregik på den måde, at efter tildelingen af virksomhed, skulle eleverne skrive, selvfølgelig på engelsk, en mail, hvori de introducerede sig selv og foreslog et forhåndsbesøg, så de kunne afprøve transporttid og -middel, se virksomheden på forhånd samt hilse på kontaktpersonen.

Det gav tryghed og et godt indtryk af den kommende ”SCU-medarbejder” på arbejdspladsen.

Både arbejdstid og arbejdsbelastning har varieret meget blandt praktikvirksomhederne, men formålet har været, at eleverne i høj grad skulle fornemme og observere, hvordan det er at være på en irsk arbejdsplads.

I løbet af opholdet oplevede eleverne kulturforskelle, som de bed mærke i. Her er et par stykker:

Når irerne kører i offentlig transportmiddel taler de med hinanden, de sidder ikke og kigger i en mobiltelefon

Mange huse er dårligt isoleret, og varme er dyrt i Irland, derfor oplevede flere af eleverne, at der var koldt hos deres værtsfamilier

Irer siger ikke altid tingene direkte, derfor skal man i højere grad kunne fornemme, hvad de egentlig mener, når de siger noget.

Ved klokkeslæt anvender de kun ”half” i stedet for ”half past”, hvilket er vigtigt at kende til, når man skal aftale mødetidspunkter med irere. Eksempelvis betyder ”half four” altså 16.30 og ikke 15.30

Morgenmaden er meget anderledes end i Danmark. Flere af de store drenge havde svært ved at blive mætte af Choko-pops og hvidt brød, så de måtte supplere med lidt ekstra i den første pause på skolen.

Alt i alt en spændende tur med oplevelser for livet, og en flok velopdragne, søde, imødekommende, åbne og glade elever.

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Vi anvender cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Læs mere om cookies