HF hjalp Mathias:

Selvtillid, motivation
og gode karakterer

 

YJyOfZwi0LM
mnK7K_NEykI

Mathias Holme Andersen er ordblind og tvivlede på, at han kunne klare HF. Men med de rigtige hjælpemidler klarede han sig så godt, at han i dag studerer på Aarhus Universitet. Målet er at guide andre ordblinde gennem uddannelsessystemet.

 

Til den afsluttende eksamen på HF fik Mathias Holme Andersen et 10-tal i dansk. Det var aldrig nogensinde sket før, at han havde fået så høj en karakter. Heller ikke i folkeskolen.

Han tog sig til hovedet og var helt mundlam. Hans mor og søster, der ventede med studenterhue, champagne og jordbær uden for eksamenslokalet, begyndte begge at græde.

For Mathias, der hele sin skoletid har kæmpet og knoklet med lektierne på grund af sin ordblindhed, var den sommerdag på SCU i Skanderborg en milepæl af de helt store.

- Det var fuldstændig urealistisk og helt vanvittigt, at jeg kunne få 10-taller. Mig!! Men det viser bare, at på HF blev jeg mødt, som den jeg er. Jeg fik de hjælpemidler, den støtte og opbakning, som skubbede mig i den rigtige retning. Selvom hver eneste dag ikke var lutter lagkage, så tog jeg altid ind på skolen, fordi det var et rart sted at være på grund af lærerne og vennerne. Jeg havde aldrig drømt om, at det kunne være så godt at gå i skole, fortæller den 22-årige Mathias Holme Andersen.

 

Selvsikker og udadvendt

Han blev færdig med den 2-årige HF i 2016 og havde så højt et karaktergennemsnit, at han året efter kunne søge ind på Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet via kvote 1.

- Jeg havde ikke forestillet mig, at jeg ville komme til at læse på universitetet. Og jeg har da virkelig også været nervøs for, om jeg kunne klare niveauet, eller om udfordringen ville være for stor for mig. Men så minder jeg mig selv om, at jeg klarede HF, og den erfaring og selvtillid har jeg taget med mig videre. HF viste mig, at selvom det er svært, kan det godt lade sig gøre. Jeg tør springe ud i noget nyt på grund af den selvsikkerhed, motivation og mod, som jeg fik opbygget. Jeg er også blevet mere udadvendt og har det super godt socialt med de andre på studiet, understreger Mathias.

Mathias Holme Andersen blev færdig med den 2-årige HF i 2016 og havde så højt et karaktergennemsnit, at han året efter kunne søge ind på Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet via kvote 1.

 

Ingen it-rygsæk i folkeskolen

Vejen til universitetet har været lang og sej. I folkeskolen var der ifølge Mathias ikke den store forståelse for dét at være ordblind, og han fik ikke en it-rygsæk, som ellers indeholder de redskaber, som ordblinde skal bruge for at kunne læse og skrive – computer, software og andre værktøjer.

- Derfor var det virkelig svært at klare sig igennem hverdagen. Min mor hjalp mig rigtig meget derhjemme med lektierne, ofte flere timer hver eneste dag, for ellers ville jeg slet ikke kunne følge med. Jeg havde ingen legeaftaler, fordi jeg vidste, at hvis jeg brugte fritiden på at lege, ville det blive endnu sværere for mig dagen efter i skolen, fortæller han.

Efter 10. klasse vidste Mathias ikke, hvad han skulle, og fik anbefalet at tage en to ugers prøvetid på HF, der er en del af SCU – Skanderborg/Odder Center for Uddannelse med base på campus i Skanderborg.

- Jeg var meget usikker på, om jeg ville kunne klare HF. Men prøvetiden var guld værd. Jeg fandt ud af, at jeg godt kunne være med, og samtidig virkede de to år overskuelige for mig. Det tiltalte mig også, at der ikke er karakterer i løbet af året, fordi jeg så havde et frirum til at koncentrere mig om at lære i stedet for at præstere hele tiden, forklarer Mathias.

Testet for ordblindhed på HF

På HF havde Mathias ikke fortalt nogen, at han var ordblind. Men efter den anden aflevering i dansk tog hans dansklærer fat i ham i et frikvarter.

- Hun sagde til mig, at hun kunne se nogle fejl i mine opgaver, og hun syntes, at jeg skulle testes for ordblindhed. Det var første gang, at jeg reelt blev testet, og bagefter fik jeg udleveret en it-rygsæk med computer og scanner og alverdens hjælpemidler. Jeg var super glad for, at læreren så mig og hjalp uden at dømme mig. Og der var slet ikke noget negativt i det. Alle lærere blev underrettet om min ordblindhed, og jeg oplevede, at de ville gøre det bedste for, at jeg skulle blive så dygtig som muligt. De fokuserede ikke på alting på én gang, men udvalgte nogle fokusområder, som vi forbedrede trin for trin, forklarer Mathias og tilføjer:

- Det var så dejligt, at der endelig var nogen i skole-regi, som tog hånd om mig og min ordblindhed. Det var en enorm lettelse ikke at stå med ansvaret helt alene. Lærerne havde min ryg 100 procent, og jeg kunne altid komme til dem, hvis jeg var presset. På den måde kunne jeg slippe det og gøre ting, som jeg ellers ikke havde gjort i folkeskolen. For eksempel begyndte at deltage i sociale arrangementer og hygge med klassekammeraterne. HF hjalp mig ud af min skal, så jeg kunne komme videre.

 

Uddanne sig til at guide andre ordblinde

På Aarhus Uuniversitet har Mathias Holme Andersen også fået en it-taske og ekstra vejledningstimer, og i 2020 bliver han bachelor i Uddannelsesvidenskab. Derefter er det planen at tage en kandidatgrad i Pædagogisk Psykologi, som skal bruges til at guide andre ordblinde gennem uddannelsessystemet, hvad enten det er i folkeskolen eller på en gymnasial ungdomsuddannelse.

- Jeg vil gerne hjælpe andre ordblinde med at opnå det, de gerne vil. Det handler meget om at håndtere sin ordblindhed mentalt og vende den til noget positivt. Jeg vil gerne være en slags rollemodel og vise dem, at det kan vendes til en positiv drivkraft og kampgejst, som kan holde en selv motiveret, når det er svært. Det kan virkelig gøre en stor forskel, og det er en evne, man også kan bruge i andre sammenhænge af sit liv, siger Mathias Holme Andersen, der allerede har meldt sig som tutor på studiet og blandt andet holder et ti minutters foredrag om ordblindhed for nye studerende på universitetet.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Vi anvender cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Læs mere om cookies